Kanal Tedavisi - Endodonti

Tedavi edilmemiş çürükler nedeniyle bu dokunun hasarlanması ve/veya iltihaplanması durumunda, dokunun uzaklaştırılıp, kök kanalının şekillendirilmesi, temizlenmesi ve ardından kanalın dolgu maddeleriyle doldurulması işlemine kanal tedavisi adı verilmektedir. Diş kökünün içerisinde, halk arasında ‘dişin siniri’ olarak bilinen, dişi besleyen bir damar-sinir paketi bulunmaktadır. Tedavi edilmemiş çürükler nedeniyle bu dokunun hasarlanması ve/veya iltihaplanması durumunda, dokunun uzaklaştırılıp, kök kanalının şekillendirilmesi, temizlenmesi ve ardından kanalın dolgu maddeleriyle doldurulması işlemine kanal tedavisi adı verilmektedir. Bazı durumlarda kanal tedavisinin başarısını arttırmak amacıyla lazer destekli tedaviler yapılabilmektedir.

Sıkça Sorulan Sorular

Kanal tedavisi lokal anestezi ile yapılan bir tedavidir, bu yüzden ağrılı bir işlem değildir. Fakat bazı çok ağrılı veya enfeksiyonlu dişlerde uyuşma sorunu yaşanabilmektedir, bu gibi durumlarda gelişmiş anestezi yöntemleri kullanılarak tedavi yapılır.

Dişin durumuna bağlı olarak kanal tedavisi 1 ya da 2 seansta tamamlanır. Enfekte olmuş bir diş için, enfeksiyonun tamamen ortadan kaldırıldığından emin olmak için ek seans gerekebilir. Komplike olmayan bir kanal tedavisi genellikle tek seansta tamamlanır.

Kanal tedavisi sırasında dişin sinirleri alınmaktadır, bu yüzden kanal tedavisi görmüş bir diş, dış uyaranlardan etkilenmez. Tedavi sonrasında ilk birkaç hafta hafif ağrı veya çiğnemede hassasiyet olabilir çünkü dişin de vücudumuzdaki her doku gibi iyileşmek için zamana ihtiyacı vardır.

İlerleyen zamanlarda hala ağrı devam ediyorsa, kanal dolgusu eksik veya yetersiz yapılmış olabilir. Bu durumda, genellikle ‘retreatment’ adı verilen, kanal dolgusunun sökülerek, kök kanalının temizlenip, yeniden doldurulması işlemi uygulanır. Eğer bu tedaviden de sonuç alınamamışsa, “kök ucu rezeksiyonu” adı verilen cerrahi yöntemle diş tedavi edilebilir.

Kanal tedavisi görmüş diş, ön dişlerden biri ise ya da küçük miktarda madde kaybı varsa, diş dolgu ile yeniden yapılandırılabilir. Ancak arka dişlerde genellikle krona ihtiyaç duyulur. Bazı dişlerin kron yapılmadan önce desteklenebilmesi için bir alt yapıya ihtiyaçları vardır. Bu alt yapıya “core” adı verilir. Bu alt yapının yerinde tutulabilmesi için de “post” kullanılır. Kök kanallarındaki dolgu materyalinin bir kısmı uzaklaştırılarak post için yer hazırlanmalıdır.

Günümüzde dolgu maddelerinin, dolgunun dişe yapışmasını sağlayan sistemlerin geliştirilmesi ile aşırı madde kaybı olan dişler estetik ve fonksiyonel olarak daha hızlı ve kolay tedavi edilebilmektedir. Yapıştırıcı sistemler kullanılarak tamamen harap olmuş bir dişe kanal tedavisi uygulanması sonrasında kökün içine yerleştirilen “post-core” adı verilen uygulamalarla başarılı tedaviler yapılmaktadır.

Kanal tedavisi sonrası kökün içerisine yerleştirilen ince bir çubuk vasıtası ile hem kökten hem dişin üst kısmından destek alan ve dişin dayanıklılığını artıran bir yöntemdir.

Post uygulamaları kökün içerisine yapıldığından, kanal tedavisi mutlaka yapılmış olmalıdır.

Genellikle kullanılan iki tip post vardır. Metal post ve fiber (estetik) post.

Fiber postlar dişe kimyasal bağlanan ‘rezin siman’ dediğimiz güçlü yapıştırıcılarla tek seansta uygulanır. Döküm post ya da prefabrik metal postlar ise dişe daha çok fiziksel olarak tutunurlar ve döküm postlar laboratuarda yapıldığı için 2 seans gerektirir.

Aşırı madde kaybı olan dişlerde dolgu ya da kaplama öncesi yapılır. Zirkonyum gibi tam seramik porselenler yapılmadan önce madde kaybı fazla olan dişleri güçlendirmek için kullanılır.

Fiber postlar kanal tedavili dişlere uygulandığı için anestezi yada uyuşturulmasına gerek yoktur.

Kanal tedavisini takiben uygulanan fiber postlar tek seansta 15-20 dakika içerisinde bitirilebilmekte ve estetik özelliği ve direnci yüksek ‘post-core’lar yapılabilmektedir.

Sağlıklı bir kemik yapısı ve kanal tedavisi varsa sadece kök kalsa bile fiber uygulaması yapılabilir.

• Diş kökünde kırık, iltihap, kist varsa,

• Diş kökü kısa, eğri ve aşırı inceyse,

• Köklerde tıkanıklık var ve kanal tedavisi kök ucuna kadar yapılamıyorsa,

• Dişi destekleyen kemik dokusunda sorun var ve kemik yıkımı fazla ise fiber post uygulanması doğru değildir.

Vaka Analizi

Eski restorasyonların ve kanal tedavisinin yenilenmesi. İleri düzey kanal tedavisi teknikleri uygulanmıştır.
Cad Cam ile yeni restorasyonlar hazırlanarak bir gündetek seans’ta– tüm tedavi tamamlanmıştır.

Kök ucundaki büyük kistler bile doğru kanal tedavisi ile iyileşebilir.
(B) görselinde görülen kemik kaybına dikkat ediniz.
9 aylık takip filminde ise kemikleşmeyi görebilirsiniz. (D)

Bu vakada, hatalı yapılmış kanal tedavisi sonrası doğru tedavi yöntemleri ile dişlerin kaybını nasıl önlediğimizi gözlemleyebilirsiniz.

Diş çekimi için gelen hastaya yapılan kanal tedavisi sonrası kemik kalitesindeki artışı gözlemleyebilirsiniz.

Kanal tedavisi komplikasyonlarından biri de, kanal eğelerinin kırılıp kök içinde kalmasıdır. Mikroskop ile, bu kırık eğe parçasının çıkartılıp kanal tedavisinin yapılması mümkündür.